En fråga & ett svar

 
FRÅGA: Hej Mimmi! Tack för en rolig - och framför allt - inspirerande blogg! Jag är väldigt fascinerad över att du dansar balett på en sån hög nivå, och jag tycker det är otroligt roligt att läsa när du skriver om dansen. Så fortsätt mycket med det! :D 
Jag är själv nybörjare, men har tåspetsskor som en (förhoppningsvis tidsnära) dröm. Jag är ganska målmedveten och vet att jag SKA dansa i dem innan jag blir allt för gammal (är 23 nu), men min fråga till dig är hur snart kan man förvänta sig att köpa sitt första par tåspetsskor om man är nybörjare? 
Jag vet att det tar väldigt långt tid, och kroppen måste vara redo för det, men vilken tidshorisont pratar vi om, ca.? /Henrietta
 
--------------------------------
 
SVAR: Hej Henrietta! Tusen tack, vad glad jag blir! Blir varm i hjärtat :') Vad roligt att du dansar och har en klar och tydlig målbild - det är det allra viktigaste för att nå dina drömmar. Det allra allra mest essentiella för att du ska kunna få dina första tåskor är att dina fötter och fotleder är tillräckligt starka, annars är skaderisken alltför hög och du kommer inte att kunna avancera. Eftersom jag inte vet hur långt du kommit i processen av att styrka upp fötterna etc, så blir det lite svårt för mig att säga en tid tills du kan köpa dina första tåskor - det är något du måste prata med din lärare med :-) Men för att få killer starka fötter kan du ha som mål att göra 100-200 relevés varje kväll när du till exempel borstar tänderna, plus övningar med theraband och andra övningar för fotleden. Man måste verkligen jobba sig fram på vägen mot att kunna ha full kontroll över sin kropp - vilket som du såklart vet vid det här laget är något man måste ha i balett. 
 
Jag fick mina första tåskor efter att ha dansat i cirka fyra-fem år tror jag, då jag var tolv-tretton år gammal, och har sedan dess fått jobba otroligt mycket med att få upp styrkan i fötterna då jag har hög arch och fotvalv --> lätt att gå över boxen på skon och därmed stuka fötterna konstant.
En av nackdelarna med balett är att allt tar så otroligt lång tid och de flesta processer tar flera år, så du får vara beredd på att kämpa på tills din lärare säger att du är redo! Hör gärna av dig till mig om hur det går :-)
KRAM
 
 
Miki / Ella, Alicia, Malin och Naomi / Andrea
1 kommentar
Naomi

FINNS INGA ORD FÖR DENNA SAKNAD!!! Balettakademien föralltid i mitt hjärta hahaha. Lyckliga stunder, punkt.

Svar: Hahahahah WORD
Mimmi Virtanen