Balettfrågor

Fråga: Heej :) Din blogg är jätte bra och älskar att läsa om dig och baletten! Jag dansar själv och blir såå sugen på att dansa och stretcha när jag läser dina dansinlägg! Jag har dansat väldigt mycket balett men inte jätte mycket på tåspets, jag har bara gjort övningar vid stången än sålänge.. När tycker du det är dags att lämna stången och dansa med tåspets på golvet? Och vilka är dina bästa övningar för att få starka fötter och bra kontroll i tåspetsskor? Hoppas det blir bättre med din fot så att du kan dansa snart, måste säga att man kan se att du är en balettdansare :)
 
SVAR: Men hej kära du, tusen tusen tack!! vad glad jag blir :D smickrad att jag kan inspirera dig. När det kommer till tåskor är det viktigaste att dina fötter och muskelgrupper runtom är tillräckligt starka för att du inte ska skada dig, och detta är något din balettlärare har som uppgift att avgöra. Men det handlar väldigt mycket om den mentala biten också, att du känner dig tillräckligt säker på tå att du vågar gå all in när du väl är ute på golvet. Gör man övningar på tåskor utan att våga köra 100 % är det mycket enklare att skada sig. Men jag skulle säga att när du känner dig redo, både mentalt och styrke-mässigt: prova att göra de övningar du gjort vid stången på golvet och se hur det går! Kämpa på
 
Mina bästa tips för att få starka fötter och fotleder är standardgrejer som relevés och elevés (både med och utan tåskor), massor av övningar med theraband, balansövningar (!!) och en del annat jag kan visa i ett annat inlägg kanske. Har en del övningar på lager i och med sjukgymnastiken, haha...
 

 
Fråga: Hej! har lite småfrågor angående balett, jättetråkigt det där med din fot :(. Hur många gånger i veckan är lagom träning för att utvecklas i balett? Gör det ont att dansa i tåspetsskor? Kan du inte dansa någonting alls längre med foten? :(
 
SVAR: Hej på dig :) tack vad gullig du är, tycker jag med.. Hmm, det beror helt på vilken nivå du ligger på och hur mycket tid du är beredd och redo att lägga på träningen, samt hur ditt liv ser ut i övrigt (vad du hinner med och så). Dansar man på en proffessionell nivå är baletten en del av vardagen och man får räkna med 5-7 dagar i veckan, men det beror som sagt helt på hur ditt liv ser ut i övrigt. Två eller tre gånger i veckan är absolut lagom om du känner att du utvecklas i den takt som känns bra för dig :) Det viktigaste är egentligen att man jobbar med sina brister och köttar rejält de timmar man spenderar i danssalen (oavsett hur många det är), det är så man utvecklas.
 
Och ja, tåskor gör ont - men det är en smärta som man vänjer sig vid och på någon nivå njuter av faktiskt, haha. Nu när jag inte dansar saknar jag att ha sönderdansade tår utan naglar, hahah. Och naj, jag kan inte dansa överhuvudtaget just nu tyvärr, men jag är förhoppningsvis på väg tillbaka nu i vår! Tack <3
 
 
(Miki, Hanna och Alicia på bild)
 
Fråga: Hej! Jag undrar vilken dansskola i Göteborg tycker du är bäst att börja dansa balett på? <3 Vart dansar du? :)
 
SVAR: Jag har alltid dansat på Balettakademien, vilket har varit som mitt andra hem (= fantastiska lärare, lokaler och människor), dock har de ändrat om i princip allting nu och inget är som det var förut. Så nu skulle jag istället tipsa om Svenska Balettskolan (allra bäst om du vill satsa seriöst) eller Move Dansstudio där min favoritbalettlärare just nu jobbar. Jag vet även att Dansforum har något de kallar för balettlinjen och danslinjen för högstadie- och gymnasieelever. Lycka till, kram! 
2 kommentarer
emma

jag går på svenska balett skolan :)

Sofia

Vem är din favoritlärare på move? Hur är det att dansa där? :)