2 answers // Ballet

Två av Ninas frågor om balett, och hur man gör med olika saker som nybörjare.
 
Vad har du på dig när du tränar balett?
 
Den traditionella 'outfiten' på en balettklass är ungefär samma på varenda skola i hela världen. Och det tycker jag verkligen att man ska köra på om man vill se proffsig ut. Enligt mig ser det väldigt oseriöst ut om man dansar balett i typ t-shirt och träningsbyxor liksom. A big no no på det!!!
Så det man har på sig är:
- Trikåer/strumpbyxor. Antingen vita, rosa eller hudfärgade.
- Dansdräkt. Detta är det viktigaste plagget! Köp någon du trivs i och som är skön, självklart ska den ju vara snygg också. Jag älskar dräket med öppna ryggar. Men det viktigaste är att den är skön på alla sätt och vis, jag brukar alltid röra mig så mycket det går i provrummet eftersom det är just det du ska kunna göra i din dansdräkt. Om du ska köpa din allra första dräkt tycker jag att du ska köra på en svart, eftersom den kan du matcha till allt och det är den mest traditionella färgen. Men på vissa skolor vill de ha en viss "uniform" och då kan färgerna variera. 
( - Om du vill kan du köpa en tunn kjol, det kan vara skönt ibland och jag har ofta på mig det. )
( - Du kan även ha ett par shorts, alltså hotpants typ. Men det trivs dock inte jag i så bra. )
 
Det viktiga är att du har på dig det du känner dig bekväm i!
 
 
 
Var handlar du kläder, skor och sådant någonstans?
 
Det är väldigt olika!! Om du bor i Göteborg finns det en affär som heter Dansbutiken, och som ligger i Vasastan. Den är väldigt liten, men så himla mysig och personlig. Där kan du få hjälp med det mesta som är relaterat till dansskor och kläder. Dock tycker jag att det är rätt dyrt där, jag har fått fel grejer och beställningar har tagit över ett halvår att få och de har inte särskilt brett ubud. Så det senaste året har jag beställt alla mina danskläder och grejer på olika hemsidor. Och jag har blivit såå nöjd varje gång! HÄR är min favvis.
Men jag köpte ju även med mig en del dansgrejer nu när jag var i Paris.
Dock så ser jag alltid till att köpa skor i butik, iallafall tåskor, eftersom jag vill testa olika märken och då är det superviktigt att kunna prova dem först. 
 
1 kommentar
Sara Whitmore

Åh vilken härlig och mysi blogg! Puss